Reflectie en vooruit

Dit is een persoonlijk opiniestuk van Rico Brouwer.
Rico Brouwer
Rico Brouwer

Na 15 maart was het even stil. Ik heb in die tijd mijn evaluatie van de verkiezingscampagne opgeschreven, je vindt haar hier. Ik zie uit naar je feedback en ik hoop dat je ook je eigen moment van bezinning hebt kunnen nemen. Ingezonden evaluaties worden vanaf vandaag gebundeld en daarna aan de algemene ledenraad vergadering aangeboden.

De organisatie van de Piratenpartij is afgelopen jaar flink veranderd. Niet alleen zijn er in korte tijd twee maal zo veel leden (hoi allemaal!) ook liet de verkiezingscampagne zien waar een update in onze organisatievorm nodig was om vooruit te komen. Het eerste stukje hieronder gaat daarom over het pad dat nu voor ons ligt als organisatie. Het tweede deel gaat over onze politieke agenda, juist ook buiten verkiezingstijd.

Organisatie
Als eerste die naam. Zullen we vanaf nu onszelf PPNL (Piratenpartij Nederland) noemen? Op de komende ALV dien ik een motie in die dat beoogt te formaliseren. Als tweede; onze websites. Voor deze campagne kozen we voor die ‘extra campagnesite’. Inmiddels wordt gewerkt aan het maken van de volgende stap. Heb je expertise op gebied van websites, wil je dan in het website-team komen en daar met de andere specialisten de oude site en de campagnesite samen ombouwen naar een enkele mooie PPNL site?

Er zijn meer expert groepen in oprichting. Voorheen was er die ene werkgroep die ging over interne communicatie. Wilde je iets aan de leden vertellen of publiceren, dan ging dat via die werkgroep. Daarvoor in de plaats zijn er in de campagne meerdere teams gekomen, ieder met hun eigen expertise. Die teams samen, dat zijn de vrijwilligers van de Piratenpartij. Ze hebben een grote mate van eigen verantwoordelijkheid op hun vakgebied. Je kan in meerdere teams zitten en je kan zelf nieuwe teams beginnen. Lokale Piratenpartijen zijn zulke teams, maar ook bijvoorbeeld ‘redactie’ (voor opiniestukken) of ‘social media’ (oa. Facebook en Twitter). In campagnetijd ontstonden er teams rondom het posters plakken, of voor een actie zoals ‘beeldenstorm’.
De organisatievorm die hier onder ligt heet Holacracy. In de campagnetijd hebben we met het invoeren daarvan een begin gemaakt. In december gaf ik hier een paar keer een presentatie over en op het Piratenweekeinde in Delft in januari was er ook een sessie over.

Deze organisatie verandering was uit noodzaak geboren en in december in sneltreinvaart ingevoerd. In de komende maanden van relatieve rust kunnen we met elkaar bedenken welke teams we nodig hebben en kunnen Piraten daar met elkaar op een fijner tempo inwerken, iets waar in het heetst van de campagne nauwelijks nog tijd voor was. Neem je contact op als je die presentatie nog eens wilt meedoen of wilt meedenken over de inrichting van onze organisatie?

Uit onze contacten met de pers leerden we dat de lijsttrekker ook als opiniemaker op moet treden en dat de lijsttrekker/woordvoerder als het aanspreekpunt met mandaat vanuit de partij wordt gezien. En onze agenda is ook buiten verkiezingstijd relevant. Ook buiten verkiezingstijd hebben we daarom een lijsttrekker als voorman of vrouw nodig. Om dat te bewerkstelligen dien ik op de komende algemene leden vergadering een tweede motie in. Daarmee hebben we ook buiten verkiezingstijd voortaan een lijsttrekker als opiniemaker met opdracht en mandaat. Ik hoop op je steun voor deze motie en licht hem graag aan je toe.

Politieke agenda
In december nam ik met Jonathan en Wiel verantwoordelijkheid voor de verkiezingscampagne. Wat me opviel was dat het verkiezingsprogramma dat we hadden geschreven minder onderscheidend leest als het had kunnen doen (met relatief veel aandacht voor onderwerpen waarin de Piraten zich minder onderscheiden). En in ons programma zeggen we wel wat we willen, maar dat de resterende tijd tot 15 maart te kort was om in te laten zien dat we ook doen wat we zeggen. De tijd die nu voor ons ligt bevat die twee uitdagingen.

Dat begint met terug gaan naar ons programma en bedenken welke onderwerpen voor Piraten daarin nu echt belangrijk zijn. Je kan samen met gelijkgestemde Piraten komende tijd onze relevantie op die onderwerpen laten zien. Subsidiair! Dat betekent dat het zo klein kan zijn als bij jou in de buurt en zo groot als die nieuwe landelijke sleepnet bevoegdheden, of internationaal zoals met handelsverdragen. Niet alleen door ergens ‘iets van te vinden’, maar door ergens ‘iets op te doen’.

We zijn geen single focus partij, maar we onderscheiden ons wel degelijk van alle andere partijen op een aantal onderwerpen, zoals een veilig digitale infrastructuur. We hoeven niet in de Tweede kamer te zitten om een initiatief wetsvoorstel te schrijven dat stelt aan welke eisen internet aangesloten ‘things’ (of stukje software) zouden moeten voldoen. En ander onderwerp waarop wij een unieke focus leggen is de eis van transparantie van bestuur. In Almere waar ik woon hecht de gemeenteraad niet zo aan verantwoording afleggen over de betaalbaarheid van de Floriade bijvoorbeeld. Ik heb daar komende tijd nog wel een appeltje mee te schillen. In jouw omgeving zijn ook zulke voorbeelden. Er zit een verschil in tussen ergens iets van vinden en ergens iets op doen. Als je iets vindt, doe er dan wat aan? En laat dat zien! Dat is de uitdaging die komende tijd voor ons ligt.

Het oppakken en versterken van die initiatieven is een uitdaging voor de landelijke organisatie en de teams die we komende tijd verder kunnen gaan inrichten. Daar is geen campagnetijd voor nodig, of beter gezegd, dat kan je beter buiten campagnetijd doen.

Wat wel nu al nodig is, is een campagneteam voor de volgende landelijke verkiezingen. Er zijn namelijk nog wat ‘losse eindjes’ uit tk2017 die onze aandacht verdienen. Zoals al die stemwijzers waar we niet inzaten, of debatten waar we niet voor uitgenodigd werden, ProDemos die onze posters niet verstuurde en die rare regels rondom het handtekeningen moeten verzamelen voor de ondersteuningsverklaringen. Als je denkt dat dat beter moet in Nederland, dan is komende tijd de beste tijd om daar initiatief voorstellen voor te maken, aandacht op te vestigen, verandering te krijgen.

Dat valt allemaal samen met de voorbereidingen van de gemeenteraad verkiezingen. Als lokaal en landelijk elkaar daarin gaan versterken, winnen we ze beiden.

Ik doe met je mee!

Deel via social media:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail